Com sabem, la relació entre els treballadors i les
empreses es caracteritza per l’intercanvi de treball i salari. D’aquesta
manera, les empreses depenen dels seus
empleats per obtenir beneficis i aquests necessiten el sou que les empreses els
paguen per tenir capacitat adquisitiva.
Per tant, els
treballadors esdevenen un dels pilars fonamentals, ja que juntament amb el
capital, les matèries primeres i les infraestructures, són un factor de producció essencial perquè l’empresa pugui funcionar
correctament.
Així doncs, per tal que l’empresa assoleixi els
màxims beneficis possibles, és important
que tots els elements esmentats operin de forma òptima. Pel que fa als
empleats, si estan motivats i satisfets
amb el seu lloc de treball se sentiran feliços a l’hora de realitzar les seves
tasques i això es reflectirà en el seu rendiment i, per tant, en els
resultats de l’organització.
Tal com observem en la Teoria dels dos factors de Frederick
Herzberg, la satisfacció i la insatisfacció
condicionen el comportament de les persones. Aquest autor identifica dos
grups de factors:
- Factors
d’higiene: si falten o no són adequats creen insatisfacció però la seva
existència produeix molt poca o cap satisfacció. Aquí hi podem trobar el sou, la seguretat
laboral, la política d’empresa, les relacions entre companys, l’ambient
físic, la supervisió, l’estatus, la maduresa, el creixement i la
consolidació.
- Factors
de motivació: si són presents augmenten la satisfacció però no
disminueixen gaire la insatisfacció. En aquest grups hi ha els assoliments, el reconeixement, la
promoció, la responsabilitat i la independència laboral.
Podem veure que el salari apareix classificat en els factors d’higiene. Tot i que és l’element principal que l’empresa
ofereix al treballador a canvi de la seva força de treball, encara que existeixi
i sigui adequat, per si sol no
aconsegueix motivar a les persones, i per aquest motiu no està considerat
un factor de motivació.
Per tant, les
empreses han de tenir en compte tant els factors d’higiene com els de motivació
i aconseguir l’equilibri entre ells perquè les persones que presten els seus
serveis estiguin motivades quan desenvolupen les seves tasques.
Al seu torn, la
teoria de la Jerarquia de les necessitats humanes d’Abraham Maslow, també coneguda com La Piràmide de Maslow, afirma que
quan les persones satisfan les necessitats bàsiques, passen a desenvolupar
noves necessitats superiors. Per tant, les persones sempre aspiren a
satisfer les necessitats superiors.
L’autor proposa 5 nivells de necessitats que composen la piràmide. Els 4 nivells inferiors estan formats per les necessitats
de dèficit i el nivell superior s’anomena autorealització, necessitat de ser o motivació
de creixement. Aquests nivells són:
- Autorrealització: és el nivell superior de la piràmide. Està
format per la creativitat, la resolució de problemes, l’espontaneïtat, la
falta de prejudicis, la moralitat i l’acceptació dels fets.
- Reconeixement: és el nivell més alt dins del grup de les necessitats
de dèficit i està situat just per sota del nivell d’Autorealització. Dins
d’aquest nivell hi trobem l’èxit, la confiança, el respecte i
l’autoconeixement.
- Amor
i pertinença: és el tercer
nivell i està precedit pel nivell de Seguretat. Aquest nivell està
integrat per l’afecte, l’amistat i la intimitat sexual.
- Seguretat: és el nivell immediatament superior al de
Fisiologia. Està composat per la seguretat física, d’ocupació, de salut,
de recursos, familiar, moral i de propietat privada.
- Fisiologia: és el nivell més baix i inclou les
necessitats de respiració, alimentació descans, sexe i homeòstasi.
Així doncs, les
empreses han de ser capaces de satisfer les diferents necessitats que els seus
treballadors aniran desenvolupant al llarg del temps. D’aquesta manera,
aconseguiran mantenir motivades a les persones que les integren.
Si analitzem la relació entre les teories
esmentades, veiem que existeix una connexió entre elles perquè totes dues fan
referència a que no es pot motivar a una
persona si abans no s’ha donat resposta a uns elements previs; aquests
serien els factors d’higiene segons Herzberg
i els necessitats de dèficit en el cas de Maslow. Un cop satisfets aquests
elements previs, les persones ja poden ser motivades a través dels factors de motivació tal com diu Herzberg i
de l’autorealització segons Maslow.
Podem dir que un
treballador motivat i satisfet és una persona que està feliç de treballar a
l’empresa i de fer la seva feina perquè aquesta motivació provoca que
afronti el dia a dia amb ganes de fer les coses bé i de superar-se. A més, quan
ho aconsegueix experimenta satisfacció que li provoca felicitat i, al mateix
temps, es fixa noves metes.
Per tant, com
més feliços són els treballadors desenvolupant les seves tasques, més alta és
la seva motivació i el seu rendiment i, com a conseqüència, més alts són els resultats
que l’empresa obté.
Finalment, podem concloure que les empreses són les principals
interessades que els seus treballadors estiguin feliços de pertànyer a l’organització
i de desenvolupar els seus llocs de treball. Per tant, han de dedicar els seus esforços per aconseguir que sigui així, ja
que d’aquesta manera les dues parts hi
surten beneficiades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada