diumenge, 26 de febrer del 2017

EL COACHING ORGANITZACIONAL

Com tots sabem, és molt important que les empreses busquin la millora continua per tal d’obtenir en tot moment els resultats més òptims. A més, també som coneixedors que durant la vida d’una empresa apareixen moments de crisi i dubte. Per poder donar una resposta positiva a aquestes situacions, molts cops és necessària l’ajuda de professionals que facilitin que els membres d’una organització i, com a conseqüència la pròpia empresa, evolucionin.

Un eina que permet aquest canvi és el coaching i concretament en la seva basant  organitzacional, però per conèixer com el coaching pot ajudar a les organitzacions, primer hem de definir que és el coaching.

Cal tenir en compte que el coaching facilita la consecució dels objectius a través de les preguntes, les quals si estan ben plantejades fan reflexionar al coachee i el condueixen al canvi. Tot i això, no n’hi ha prou amb les preguntes, sinó que per aconseguir un objectiu és molt important que hi hagi un motiu que porti a la persona cap al canvi. Per tant, la motivació hi juga un paper molt important, ja que esdevé la força que empeny al coachee cap a la consecució de l’objectiu desitjat.  

A més, tal i com veiem al post “Treballador motivat, treballador feliç”, un treballador motivat i satisfet és una persona que està feliç de treballar a l’empresa i de fer la seva feina perquè aquesta motivació provoca que afronti el dia a dia amb ganes de fer les coses bé i de superar-se. A més, quan ho aconsegueix experimenta satisfacció que li provoca felicitat i, al mateix temps, es fixa noves metes. És a dir, que està predisposat a sortir de la seva zona de confort.

Per tant, podem definir el coaching com el procés personalitzat portat a terme per un professional, el coach, que ajuda al coachee a conèixer i valorar les seves potencialitats i trencar amb les limitacions que li impedeixen canviar de la situació real a la situació desitjada.  

La tasca del coach consisteix doncs, en ajudar al coachee a sortir de la seva zona de confort, entenent-la com el lloc mental en el que ens trobem a gust amb tot el que ens envolta, i no pensem en canviar-hi cap aspecte. Hem de tenir en compte però, que estar a gust no és necessàriament bo, ja que és una posició còmoda que hem adoptat, la qual evitem modificar per desconeixença de les conseqüències que pot suposar sortir-ne.  

Aquesta zona de confort està compresa per diferents factors, entre els quals destaquen els hàbits, les rutines, els coneixements previs, les habilitats, les actituds i els comportaments. Es tracta d’aspectes als que estem acostumats i amb els quals ens sentim còmodes.  

Seguida de la zona de confort, hi ha la zona d’aprenentatge, la qual ens dóna la possibilitat d’ampliar la nostra visió del món, però per fer-ho, cal sortir de la zona còmoda i contemplar noves opcions

Per tant, definim el coaching organitzacional com l’aplicació, per part d’un coach, de les tècniques del coaching de forma grupal o individual a les persones que integren una organització, per tal d’aconseguir que les empreses evolucionen mitjançant el qüestionament dels seus valors, polítiques, processos i manera de fer les coses.

Així doncs, el coaching organitzacional permet que les empreses realitzin una revisió global del seu funcionament, la qual facilita la detecció dels punts a millorar de les organitzacions, la generació de noves idees i l’adopció de mesures que converteixin a les empreses en més eficients i competitives. Aquest fet es dóna perquè les organitzacions i els seus membres deixen enrere la zona de confort i es situen a la zona d’aprenentatge on tot és possible.

Hem de posar èmfasi en que, com que el coaching fa que els individus es qüestionin molts aspectes personals, els professionals més adequats per realitzar aquesta activitat siguin els psicòlegs especialitzats en coaching.     

En conclusió, podem afirmar que el coaching organitzacional és una eina que ajuda a les empreses a sortir de la zona de confort mitjançant el qüestionament de tots els aspectes possibles, ubicant-la a la zona d’aprenentatge on es generen noves idees, visions i valors que permeten evolucionar a l’empresa i als membres que la integren.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada