Com tots sabem, és molt important que les empreses
busquin la millora continua per tal d’obtenir en tot moment els resultats més
òptims. A més, també som coneixedors que durant la vida d’una empresa apareixen
moments de crisi i dubte. Per poder donar una resposta positiva a aquestes
situacions, molts cops és necessària l’ajuda de professionals que facilitin que
els membres d’una organització i, com a conseqüència la pròpia empresa,
evolucionin.
Un eina
que permet aquest canvi és el coaching i concretament en la seva basant organitzacional, però per conèixer com el coaching
pot ajudar a les organitzacions, primer hem de definir que és el coaching.
Cal tenir en compte que el coaching facilita la consecució dels objectius a través de les
preguntes, les quals si estan ben plantejades fan reflexionar al coachee i el
condueixen al canvi. Tot i això, no n’hi ha prou amb les preguntes, sinó
que per aconseguir un objectiu és molt important que hi hagi un motiu que porti
a la persona cap al canvi. Per tant, la motivació
hi juga un paper molt important, ja que esdevé
la força que empeny al coachee cap a la consecució de l’objectiu desitjat.
A més, tal i com veiem al post “Treballador motivat, treballador feliç”, un treballador motivat i satisfet és una persona que
està feliç de treballar a l’empresa i de fer la seva feina perquè aquesta motivació provoca que afronti el
dia a dia amb ganes de fer les coses bé i de superar-se. A més, quan ho
aconsegueix experimenta satisfacció que li provoca felicitat i, al mateix
temps, es fixa noves metes. És a dir, que està predisposat a sortir de la
seva zona de confort.
Per tant, podem
definir el coaching com el procés personalitzat portat a terme per un
professional, el coach, que ajuda al coachee a conèixer i valorar les seves
potencialitats i trencar amb les limitacions que li impedeixen canviar de la
situació real a la situació desitjada.
La tasca
del coach consisteix doncs, en ajudar al coachee a sortir de la seva zona de
confort, entenent-la com el lloc mental en el que ens trobem a gust amb tot
el que ens envolta, i no pensem en canviar-hi cap aspecte. Hem de tenir en
compte però, que estar a gust no és necessàriament bo, ja que és una posició
còmoda que hem adoptat, la qual evitem modificar per desconeixença de les
conseqüències que pot suposar sortir-ne.
Aquesta zona de confort està compresa per
diferents factors, entre els quals destaquen els hàbits, les rutines, els
coneixements previs, les habilitats, les actituds i els comportaments. Es
tracta d’aspectes als que estem acostumats i amb els quals ens sentim còmodes.
Seguida
de la zona de confort, hi ha la zona d’aprenentatge, la qual ens dóna la
possibilitat d’ampliar la nostra visió del món, però per fer-ho, cal sortir de
la zona còmoda i contemplar noves opcions.
Per tant, definim
el coaching organitzacional com l’aplicació, per part d’un coach, de les
tècniques del coaching de forma grupal o individual a les persones que integren
una organització, per tal d’aconseguir que les empreses evolucionen mitjançant
el qüestionament dels seus valors, polítiques, processos i manera de fer les
coses.
Així doncs, el coaching organitzacional permet que
les empreses realitzin una revisió global del seu funcionament, la qual facilita
la detecció dels punts a millorar de les organitzacions, la generació de noves
idees i l’adopció de mesures que converteixin a les empreses en més eficients i
competitives. Aquest fet es dóna perquè les organitzacions i els seus membres
deixen enrere la zona de confort i es situen a la zona d’aprenentatge on tot és
possible.
Hem de posar èmfasi en que, com que el coaching fa
que els individus es qüestionin molts aspectes personals, els professionals més adequats per realitzar aquesta activitat siguin
els psicòlegs especialitzats en coaching.
En conclusió, podem afirmar que el coaching organitzacional és una eina que
ajuda a les empreses a sortir de la zona de confort mitjançant el qüestionament
de tots els aspectes possibles, ubicant-la a la zona d’aprenentatge on es
generen noves idees, visions i valors que permeten evolucionar a l’empresa i
als membres que la integren.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada