Un dels elements més difícils de gestionar d’una
empresa són les persones i les relacions que existeixen entre elles.
Així trobem que, tal i com apuntem al post “La companyonia al treball” com a conseqüència del desenvolupament de les nostres
funcions i durant el transcurs de la
jornada de treball cada individu estableix múltiples relacions interpersonals.
Aquestes relacions poden ser amb
persones que ocupen el mateix nivell jeràrquic, amb persones que estan en un
nivell superior o amb persones que estan amb un nivell jeràrquic inferior.
En qualsevol d’aquestes relacions interpersonals
poden donar-se situacions que requereixen una solució, i per tant, poden
aparèixer conflictes.
Davant dels conflictes els individus poden desenvolupar 3 tipus de conductes:
- Passivitat: la persona evita dir i fer allò que pensa,
sent, vol o opina perquè té por de l’altre individu, no creu en els seus
propis drets o no sap com manifestar-los.
- Agressivitat: l’individu diu i fa el que pensa, sent, vol
o opina sense respectar el dret dels altres a ser tractats amb respecte i
sense donar l’oportunitat als altres de defensar-se.
- Assertivitat: la persona diu i fa el que pensa, sent, vol
o opina sense perjudicar el dret dels altres a ser tractats amb respecte,
de manera sincera, sense amenaces i respectant els seus propis drets.
Així doncs, de les 3 conductes citades, la conducta assertiva és la més adequada
per resoldre els conflictes que apareixen entre les persones que integren una
empresa, però comportar-se assertivament no és sempre fàcil. Una de les maneres de comunicar de forma
assertiva és seguint els 5 passos que proposem a continuació:
- Quan: expressar la conducta que ens molesta de
manera específica.
- Em
sento: exposar els
sentiments que es tenen.
- Perquè: explicar de quina manera ens afecta la
conducta.
- M’agradaria: expressar els nostres desitjos.
- Perquè: descriure com ens sentim.
A més, també existeixen diferents tècniques assertives que ens poden ajudar a l’hora de fer
front a un conflicte. Algunes d’aquestes tècniques són:
- El
disc ratllat: consisteix en
repetir la nostra postura d’una manera ferma. S’usa per no cedir davant
d’un intent de manipulació.
- El
banc de boira: consisteix en
escoltar les crítiques però sense entrar en discussió. Es fa servir per
superar les crítiques.
- Diferenciar
la conducta de la identitat: es tracta d’admetre la conducta però no la generalització. S’usa per
impedir generalitzacions inadequades.
- Posar
una barrera: consisteix en
ajornar una conversa per un altre moment. Es fa servir per superar una
discussió sense fi.
- Canvi
de cadira: es tracte de fer
que l’altra persona actuï empàticament. S’utilitza perquè els altres
individus comprenguin els nostres punts de vista.
Amb l’ús
d’aquestes tècniques aconseguirem defensar els nostres drets sense perjudicar
els de la resta d’implicats en el conflicte.
Cal tenir en compte que és inevitable que apareguin conflictes en les relacions interpersonals,
ja que les persones tenen interessos diferents i poden aparèixer discrepàncies,
però hem de ser capaços d’acceptar i
valorar els punts de vista dels altres.
A més, desenvolupant
una conducta assertiva, influïm directament sobre la conducta de les persones
que interactuïn amb nosaltres de forma agressiva o passiva. D’aquesta
manera aconseguim que reflexionin i prenguin consciencia que la seva forma d’actuar
no és la més adequada.
Per tant, podem afirmar que l’assertivitat és la manera correcta d’afrontar un conflicte, ja
que permet arribar a una solució favorable a totes les parts implicades en el
conflicte, sent aquesta la millor possible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada