La humanitat sempre ha estat en constant evolució
i, tal i com diem al post “Persones o robots”, la història ens revela els
diferents canvis socials, econòmics, polítics i tecnològics que s’han produït
al llarg del temps.
No obstant, les noves tecnologies, la recerca i la
innovació han accelerat el ritme en que es produeixen les transformacions.
Així, actualment vivim en un món
caracteritzat pel canvi constant i, com afirmem al post anteriorment citat,
l’àmbit laboral no és aliè a aquests
canvis sinó que també evoluciona.
Sovint a les empreses, es produeixen canvis que
afecten a les persones que integren l’organització però, a vegades, aquestes
modificacions són imposades per l’equip directiu i, per tant no són decidides
per les persones a qui afecten directament.
Aquest fet
provoca que les persones hagin d’afrontar aquests canvis però cal tenir en
compte que no tothom està disposat a sortir de la seva zona de confort. Al
post “El coaching organitzacional” definim la zona de confort com el lloc
mental en el que ens trobem a gust amb tot el que ens envolta, i no pensem en
canviar-hi cap aspecte.
Així doncs, trobem que a l’hora d’afrontar els canvis existeixen 2 aspectes claus:
- Facticitat: és tot allò immodificable, permanent, que
està fora del nostre àmbit directe d’influència. Per tant, és tot el que
no pot ser canviat i, fem el que fem, les coses seguiran tal i com estant.
- Possibilitat: fa referència a tot allò modificable, que
considerem que pot ser canviat. Així doncs, ens permet desenvolupar el
nostre pla d’acció i assolir els nostres objectius.
La
manera com interpretem la facticitat i la possibilitat evidencia la nostre
disposició a aprendre i desaprendre. Això condiciona la nostra capacitat d’adaptació als canvis. A més, en funció de si acceptem o rebutgem aquests
dos aspectes poden aparèixer 4 estats d’ànim:
- Ressentiment: quan ens oposem a la facticitat. Apareixen
sentiments d’angoixa, preocupació, desànim, ràbia, frustració o irritació.
- Resignació: quan ens oposem ala possibilitat. Apareixen
sentiments de fracàs, llàstima, malestar, abandonament o infelicitat.
- Acceptació: quan acceptem la facticitat. Apareixen
sentiments de tranquil·litat, estabilitat, serenitat o confiança.
- Ambició: quan acceptem la possibilitat. Apareixen sentiments
d’il·lusió, esperança, satisfacció o seguretat.
Per
tant, davant les situacions hem de saber diferenciar entre les coses que són
factibles i les que són possibles i hem de ser conscients d’allò que es troba dins del nostre marc
d’actuació i reconèixer tot el que no podem modificar per acceptar-ho i arribar
així a sentir-nos bé amb nosaltres mateixos. Al mateix temps, hem de saber identificar tot allò que depèn
de nosaltres, per sortir de la nostra zona de confort i adaptar-nos al canvi.
A més, si
els individus no gestionen bé les interpretacions de facticitat i possibilitat,
poden aparèixer dificultats per afrontar els canvis i aquests poden no produir-se
de la forma més optima.
Podem trobar-nos també que davant d’una mateixa situació de canvi, dues persones desenvolupin
respostes diferents vers ell. Així, una pot acceptar la possibilitat de
canvi i esforçar-se per adaptar-s’hi i l’altra no. Quan això passa dins d’un equip de treball o un departament de l’empresa,
la persona que no realitza el canvi limita a la que si que s’hi està adaptant i
pot perjudicar el bon funcionament de l’organització.
Així doncs, és
important que a la hora d’instaurar canvis, les empreses comprovin la
implicació de tots els treballadors en l’assoliment dels objectius marcats
i d’aquesta manera es garanteixi el bon funcionament de l’organització.
Per tant,
podem afirmar que l’empresa ha de
tenir en compte les emocions dels seus treballadors i els ha d’acompanyar
durant el procés de canvi proporcionant-los
les eines i recursos necessaris perquè tots els individus aconsegueixin
adaptar-se al canvi amb èxit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada