diumenge, 31 de desembre del 2017

AFECTACIÓ DE L’ATUR SEGONS EL NIVELL D’ESTUDIS

A continuació analitzem la incidència de l’atur sobre les persones segons el seu nivell d’estudis. Per tal de dur a terme aquest exercici, utilitzem les dades provinents de l’Enquesta de Població Activa (EPA) referents als tres primers trimestres de l’any 2017.
 
Font: Enquesta de Població Activa 
Pel que fa a al grup denominat com analfabets, veiem que el percentatge tant de dones com d’homes aturats que no saben ni llegir ni escriure es manté molt baix, ja que no arriba a l’1% del total de persones aturades en cada un dels trimestres del 2017 analitzats.

Referent a les persones amb estudis primaris incomplets, observem que el percentatge d’aturats augmenta lleugerament però continua sent molt baix. Cal destacar que el percentatge d’homes aturats dins d’aquest grup d’estudis sempre és 1 punt percentual superior al de les dones durant tots els trimestres perquè en el cas de les dones es troba al voltant del 2% i en el dels homes del 3%.

Si ens fixem en les dades de la població amb l’educació primària finalitzada, veiem que el percentatge de persones afectades per l’atur és bastant superior si el comparem amb els altres dos grups d’estudis analitzats anteriorment. Així, en el cas de les dones passem a tenir valors compresos entre el 8% i el 9% i en dels homes del 12% i del 13%. Per tant, la incidència de l’atur dins d’aquesta franja d’estudis és major en els homes.

Mirant al grup de la primera etapa d’educació secundària, veiem els percentatges d’aturats són els més alts en cada un dels trimestres i amb els dos gèneres. Així doncs, trobem que entre les dones representen al voltant del 37% del total de dones aturades i entre els homes arriba quasi al 45% del total. Un cop més, els homes presenten un percentatge d’atur més elevat que les dones.

Pel que fa a les persones amb la segona etapa d’educació secundària amb orientació general finalitzada, veiem que els percentatges són bastant elevats, ja que les dones ronden el 14% del total i els homes el 12%. Destaca el fet que, per primer cop des de que hem iniciat aquest anàlisi, les dones presenten un percentatge més elevat que els homes.

Referent a les dades de la població que disposa de la segona etapa d’educació secundària amb orientació professional, veiem que els percentatges són elevats perquè les dones signifiquen quasi l’11% i els homes el 9%, però alhora són menors que els que presenta el grup que té el mateix nivell d’estudis però sense l’orientació professional. També hem de fer notar que les dones presenten un percentatge d’incidència de l’atur lleugerament superior al dels homes.

L’últim grup és el corresponent a l’educació superior. En aquest cas els percentatges que representen les persones que estan aturades respecte al total de la població en situació d’atur són força elevats, ja que és el segon nivell d’estudis amb els percentatges més alts. Per tant, trobem que les dones tenen uns percentatges compresos entre els 26 i els 28 punts percentuals mentre que els homes es mantenen entre els 18 i els 19 punts. Si comparem les dades presentades pels homes i les dones que composen aquest grup, veiem que existeix una diferència molt gran, la qual representa quasi un 10%

Un cop analitzades totes les dades que ens ofereix la taula extreta de la EPA, afirmem que el grup de població amb més persones aturades és el que té el nivell d’estudis de la primera etapa de l’educació secundària i el que presenta menys persones aturades són els analfabets.

Així doncs, diem que la població analfabeta o amb els estudis primaris incomplets representa un part molt petita de la població que es troba en situació d’atur i de la població del nostre país en general.

Veiem que les persones amb educació primària tenen un pes una lleugerament superior al de les persones analfabetes o amb els estudis primaris incomplets però que no és gens significatiu dins del còmput global de la nostra societat.

Aquests dos fets es deuen a l’existència, al nostre país, de l’escolarització obligatòria que permet que tots els infants tinguin accés a l’ensenyament fins a l’educació secundària.
Afirmem que la gent que només disposa de la primera etapa de l’educació secundària és la que pateix un impacte més gran de l’atur durant els tres trimestres del 2017 analitzats i que  aquest fenomen es produeix tant entre les dones com entre els homes.

Pel que fa a les persones que han cursat la segona etapa de l’educació secundària, observem que els és més senzill que inserir-se al mercat de treball si han cursat unes titulacions amb una orientació professional inherent.

Finalment veiem que el segon percentatge més elevat de persones aturades és el que afecta al nivell formatiu de l’educació superior. Aquest fet és molt preocupant perquè ens indica que l’actual sistema productiu no pot oferir els suficients llocs de treball per ocupar a tots els titulats superiors existents al nostre país.

A més, també ens mostra la dificultat que té la nostra societat per aconseguir una correcta inserció laboral pels aturats qualificats.

Aquests fenòmens provoquen que hi hagi una fuga de cervells cap a altres països que són capaços d’oferir les oportunitats laborals que els titulats superiors no troben aquí .

Per tant, afirmem que és necessari que es dugui a terme una reforma del sistema productiu del nostre país, que provoqui una reforma del mercat de treball i permeti solucionar la problemàtica de l’atur que actualment estem experimentant.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada