A continuació analitzem la incidència de l’atur sobre les persones segons el seu nivell d’estudis.
Per tal de dur a terme aquest exercici, utilitzem les dades provinents de
l’Enquesta de Població Activa (EPA) referents als tres primers trimestres de
l’any 2017.
Pel que fa a al grup denominat com analfabets, veiem que el percentatge tant de dones com
d’homes aturats que no saben ni llegir ni escriure es manté molt baix, ja
que no arriba a l’1% del total de
persones aturades en cada un dels trimestres del 2017 analitzats.
Referent a les persones amb estudis primaris incomplets, observem que el percentatge d’aturats
augmenta lleugerament però continua sent molt baix. Cal destacar que el percentatge d’homes aturats dins d’aquest
grup d’estudis sempre és 1 punt percentual superior al de les dones durant tots
els trimestres perquè en el cas de les dones es troba al voltant del 2% i
en el dels homes del 3%.
Si ens fixem en les dades de la població amb l’educació primària finalitzada, veiem
que el percentatge de persones afectades per l’atur és bastant superior si el
comparem amb els altres dos grups d’estudis analitzats anteriorment. Així, en
el cas de les dones passem a tenir valors compresos entre el 8% i el 9% i en
dels homes del 12% i del 13%. Per
tant, la incidència de l’atur dins
d’aquesta franja d’estudis és major en els homes.
Mirant al grup de la primera etapa d’educació secundària, veiem els percentatges d’aturats
són els més alts en cada un dels trimestres i amb els dos gèneres. Així
doncs, trobem que entre les dones representen al voltant del 37% del total de
dones aturades i entre els homes arriba quasi al 45% del total. Un cop més, els homes presenten un percentatge d’atur
més elevat que les dones.
Pel que fa a les persones amb la segona etapa d’educació secundària amb
orientació general finalitzada, veiem que els percentatges són bastant elevats, ja que les dones ronden el 14%
del total i els homes el 12%. Destaca el fet que, per primer cop des de que hem
iniciat aquest anàlisi, les dones
presenten un percentatge més elevat que els homes.
Referent a les dades de la població que disposa de
la segona etapa d’educació secundària
amb orientació professional, veiem que els percentatges són elevats perquè
les dones signifiquen quasi l’11% i els homes el 9%, però alhora són menors que
els que presenta el grup que té el mateix nivell d’estudis però sense
l’orientació professional. També hem de fer notar que les dones presenten un percentatge d’incidència de l’atur lleugerament
superior al dels homes.
L’últim grup és el corresponent a l’educació superior. En aquest cas els
percentatges que representen les persones que estan aturades respecte al total
de la població en situació d’atur són força elevats, ja que és el segon nivell d’estudis amb els
percentatges més alts. Per tant, trobem que les dones tenen uns
percentatges compresos entre els 26 i els 28 punts percentuals mentre que els
homes es mantenen entre els 18 i els 19 punts. Si comparem les dades presentades pels homes i les dones que composen
aquest grup, veiem que existeix una diferència molt gran, la qual representa
quasi un 10%.
Un cop analitzades totes les dades que ens ofereix
la taula extreta de la EPA, afirmem que
el grup de població amb més persones aturades és el que té el nivell d’estudis
de la primera etapa de l’educació secundària i el que presenta menys persones
aturades són els analfabets.
Així doncs, diem que la població analfabeta o amb els estudis primaris incomplets representa
un part molt petita de la població que es troba en situació d’atur i de la
població del nostre país en general.
Veiem que les
persones amb educació primària tenen un pes una lleugerament superior al de les
persones analfabetes o amb els estudis primaris incomplets però que no és gens
significatiu dins del còmput global de la nostra societat.
Aquests dos fets es deuen a l’existència, al
nostre país, de l’escolarització obligatòria
que permet que tots els infants tinguin accés a l’ensenyament fins a l’educació
secundària.
Afirmem que la
gent que només disposa de la primera etapa de l’educació secundària és la que
pateix un impacte més gran de l’atur durant els tres trimestres del 2017
analitzats i que aquest fenomen es
produeix tant entre les dones com entre els homes.
Pel que fa a les persones que han cursat la segona etapa de l’educació secundària,
observem que els és més senzill que inserir-se
al mercat de treball si han cursat unes titulacions amb una orientació
professional inherent.
Finalment veiem que el segon percentatge més elevat de persones aturades és el que afecta
al nivell formatiu de l’educació superior. Aquest fet és molt preocupant
perquè ens indica que l’actual sistema
productiu no pot oferir els suficients llocs de treball per ocupar a tots els titulats
superiors existents al nostre país.
A més, també ens mostra la dificultat que té la nostra societat per aconseguir una correcta
inserció laboral pels aturats qualificats.
Aquests fenòmens provoquen que hi hagi una fuga de cervells cap a altres països que són
capaços d’oferir les oportunitats laborals que els titulats superiors no troben
aquí .
Per tant, afirmem que és necessari que es dugui a terme una reforma del sistema productiu del
nostre país, que provoqui una reforma del mercat de treball i permeti
solucionar la problemàtica de l’atur que actualment estem experimentant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada